Ans.Red.

“Trashion”-show – en anmeldelse

Ans.Red.
 “Trashion”-show  – en anmeldelse

“Trashion”-show – en anmeldelse

Journalist: Danique Wijnia
Fotograf: Håvard Røgeberg Magelssen


Mote fra søppel. Det kan være en kommentar på dagens globale avfallsproblem eller en oppfordring til folk om å være mer kreative og å tenke utafor boksen. Søppel trenger ikke å være søppel. Det er kun en merkelapp vi bestemmer oss for å sette på ting, selv om de ikke fortjener det. Gjenbruk av materialer og å gjøre dem til noe moteriktig var målet med dette “Trashion”-showet. Noen av materialene som fikk nytt liv i antrekkene ville ikke vært førstevalget for de fleste designerne, men de kan inspirere og skape nye ideer. Flasker, bokser, papp, søppelsekker, permer, papir og gamle Tuntréet-utgaver ble brukt i disse antrekkene og ble lagd om på en eneste ettermiddag. Om jeg skal si det selv ble resultatene ganske gode.

 

Pantekjolen

Flaske- og boksekjolen retter oppmerksomheten mot viktigheten av resirkulering. Ikke bare for egen del, for å spare penger, men også for planetens skyld. Under fotoshooten falt det ofte flasker av kjolen, noe som minner oss om problemet med forsøpling. Panten på flaskene er et insentiv for å resirkulere, men dette er noen ganger ikke nok motivasjon til faktisk å gjøre det. Kjolen minner oss også på å holde på søpla vår til vi vet at den blir håndtert på en måte som, forhåpentligvis, ikke er like forurensende som å kaste det rett på bakken. Flaskene som er plassert over hele modellens kropp, til og med i håret hennes, minner oss også på at vi er konstant omringet av plast, så mye at mikroplast kan bli funnet i maten vår og derfor også kommer inn i kroppene våre. Resirkulering og avfallshåndtering er ting vi burde være bevisste på, og vi bør gjøre vårt beste for å bidra til å gjøre planeten til et bedre sted.

 
 
 

Papir + plast = global oppvarming

Antrekket lagd av søppelsekker og papir lager en fin silhuett gjennom vinklene i skjørtet, som deretter myknes av fleksibiliteten av søppelsekkene i overdelen og håndvarmerne. Håndvarmerne lagd av plastposer kan være en kommentar på global oppvarming og  hvordan  avfallshåndtering  bidrar  til  dette.  Håndvarmere  vil  de fleste steder ikke være nødvendig på grunn av den økende varmen. Selv om disse problemene har vært i nyhetene, symbolisert av skjørtet laget av Tuntréet-utgaver, blir problemet stadig verre. Hendene våre er i ferd med å bli for varme flere steder. Mange mennesker blir overveldet av alle innfallsvinklene og vet ikke hva de skal tenke lenger. Frustrasjon og forvirring er ofte følelser knyttet til maktesløshet og dette er noe mange føler på når de diskuterer globale problemer som forsøpling og forurensing. Antrekket viser disse forskjellige prosessene i spill og hvordan de kan oppleves som frustrerende for den som bærer det.

 

Papirguden

Antrekket med tørkepapiret og søppelsekker er enkelt, men likevel elegant. Draperingen av papiret kan kobles til den antikke greske klesstilen, som fortsatt er populært i dag. På samme måte blir de samme store spørsmålene som de greske filosofene stilte, diskutert i dag. Hva vil det si å være et godt menneske? Og hvordan kan vi være gode mot planeten? Lettheten i materialet står i sterk kontrast til tyngden av det globale avfallsproblemet og de store  spørsmålene som fortsatt blir stilt. Fargen blå kan indikere visdom eller inspirasjon, nødvendige egenskaper for å håndtere dette problemet. Antrekket er håpefullt, men ikke overdrevet optimistisk.

 
 
 

Aviskjolen

Tuntréet-kjolen kan se ut som den bare er satt sammen uten videre, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Idéer er ikke umiddelbart fullt utviklet, det tar tid å utvikle dem. Alt er en del av prosessen. Kjolen minner oss på å ta oss tid for å utvikle idéene våre fullt ut. Selv når det ikke er nok tid til å ferdigstille idéene, er det bedre å vise fram prosessen enn å ikke vise noe. Å lære fra utviklingsprosessen er essensielt. Det finnes ingen enkel eller riktig løsning på noen av de store problemene i verden, men å forsøke  å utvikle idéer, og prosessen rundt det, er verdifulle. Å skrive om disse tingene på liten eller stor skala kan inspirere noen andre. Å ivareta idéer og kreativitet er viktig. Kjolen viser dette ved å bruke fargen rosa, som kan symbolisere å pleie eller å elske. Dette antrekket minner oss på å ta oss tid, absorbere all kunnskap vi kan fra enhver kilde og å stole på prosessen med å utvikle idéer.

 

Den lille, sorte søppelsekkjolen

Det mest klassiske bildet på søppel er den svarte søppelsekken. Et must når man rydder eller kvitter seg med ting. Tilvarende hevder noen at hver kvinne burde ha en liten sort kjole i klesskapet. Hvorfor ikke kombinere disse to nødvendighetene i ett? En hel del arbeid gikk inn i designet av denne klassiske og elegante søppelsekkkjolen. Den var ikke enkel å lage eller ha på seg, men resultatet er definitivt verdt all tiden og innsatsen. Å forme søppelsekkene til å se ut som de klemmer modellen, ikke begrense den, er ganske vanskelig. Begrensningene i denne kjolen kommenterer på begrensingene plast påfører dyrelivet. Heldigvis var ikke kjolen like bokstavelig begrensende som plast er for dyreliv, da mange dyr dør av å bli viklet inn i søppel.

 
 
 

Pappkjolen og Tuntréet-hodeplagget

Denne lilla pappkjolen minner oss om 1700-tallets korsetter. Stilen på snøringen knytter imidlertid korsettet til moderne tider, der antrekk med åpen rygg og snøring er ganske populære. På samme måte kan det gule hodeplagget minne oss om de romerske hjelmene med fjær, eller de oppsiktsvekkende store hårfrisyrene som ble båret av kvinner på 1700-tallet. Dette antrekket er en blanding av forskjellige tidsepoker. Den overraskende fellesnevneren er alkohol, spesielt sider, som har eksistert siden romertiden, kanskje enda før det. Både alkohol og mote fortsetter å forbinde folk i moderne tid. Antrekket viser tydelig sammenhengen i vår verden og at kreativitet kan gjøre verden til et mer interessant sted.